IZVJEŠĆE S WEBINARA: E–kanali prodaje poljoprivredno prehrambenih proizvoda u vrijeme i nakon koronakrize
U srijedu, 17. lipnja 2020. godine u organizaciji Hrvatskog agroekonomskog društva održan je webinar pod nazivom “E–kanali prodaje poljoprivredno prehrambenih proizvoda u vrijeme i nakon koronakrize”.
IZVJEŠĆE S WEBINARA:
E–kanali prodaje poljoprivredno prehrambenih proizvoda u vrijeme i nakon koronakrize
U srijedu, 17. lipnja 2020. godine u organizaciji Hrvatskog agroekonomskog društva održan je webinar pod nazivom “E–kanali prodaje poljoprivredno prehrambenih proizvoda u vrijeme i nakon koronakrize”.
Početkom 2020. godine pojavio se koronavirus koji je zahvatio više od 75 država u vrlo kratkom vremenu i pri tome utjecao na sve društvene i gospodarske aktivnosti, pa tako i na aktivnosti poljoprivrednih proizvođača. Cilj ovoga webinara bio je osvrnuti se na položaj proizvođača i probleme s kojima su se susreli u vrijeme korona krize te prikazati ulogu i potencijale e-kanala prodaje za poljoprivredno prehrambene proizvode.
Moderatorica webinara, doc.dr.sc. Željka Mesić uvela je sudionike u temu, te objasnila kako je sve počelo 27. veljače kada je otkriven prvi slučaj zaraze korona virusom u Hrvatskoj. Ubrzo nakon toga uslijedio je nagli porast oboljelih nakon čega Hrvatska zatvara granice. Došlo je do promjena u potrošačkom ponašanju na koje su se svi u lancu opskrbe hranom morali prilagoditi, počevši od proizvođača, preko velikih trgovačkih lanaca pa sve do potrošača.
Od izlagača prva se predstavila Manuela Glavinić vlasnica obrta za poljoprivrednu proizvodnju u Opuzenu. Njen obrt djeluje od 2010. godine, a glavni proizvodi su im citrusi i kupusnjače. Do ove godine poslovali su isključivo s hotelima no s obzirom na nesigurnu turističku sezonu, velike količine proizvoda i nesigurne cijene odlučili su se svoje proizvode prodati online putem. Oglašavaju se putem Facebook grupe „Virtualni Zagrebački plac“ i organiziraju tjednu dostavu u Zagreb, što se pokazalo vrlo uspješno. Stekli su vjerne kupce i odlučili nastaviti oglašavati i prodavati svoje proizvode istim putem.
Sljedeća izlagačica bila je Kornelija Vukasović, specijalistica digitalnog marketinga i moderatorica online tržnice „Virtualni Zagrebački plac“. Online tržnica djeluje u obliku Facebook grupe u kojoj proizvođači besplatno oglašavaju svoje proizvode i stupaju u kontakt s kupcima. Osnovana je 25.ožujka, a trenutno broji 56 000 članova, ima preko 7500 objava i preko 100 000 komentara. Osim jako dobrih iskustava, zadovoljnih proizvođača kao i potrošača, gospođa Kornelija navodi da i neke od prepreka ovakvog načina prodaje. To su nedovoljno iskustvo proizvođača s online platformama te previše kanala komunikacije (telefon, e-mail, FB) koje proizvođači ne stižu pratiti ili pak nisu u mogućnosti isporučiti velik broj narudžbi.
Tomislav Katančić, voditelj Internet trgovine eCeker koja je nastala kroz Europski projekt 2019. godine, iznio je svoja iskustva s e-prodajom. Platforma eCeker ujedinjuje tradicijske proizvode lokalnih proizvođača, najčešće s područja Slavonije i Baranje, te ima organiziranu dostavu proizvoda za Zagreb i Osijek. Gospodin Tomislav navodi kako su za vrijeme karantene
uzrokovane korona krizom, dobivali puno više on-line narudžbi nego inače. Najviše narudžbi je bilo za meso i mesne prerađevine te jaja, sezonsko povrće i tjestenine. Usljed uspješnog poslovanja, eCeker planira proširiti ponuda i na proizvode kao što su prirodna kozmetika te torte i kolači, ali i organizirati dostavu za područje Istre.
Zadnja na webinaru se predstavila gospođa Maja Lazić, vlasnica obrta „Organica Vita“. To je obrt za ekološku proizvodnju uljarica i ljekovitog bilja, proizvodnju hladno prešanih ulja, maslaca i proteinskih brašna. Tvrtka je započela s radom 2005. godine kao proširenje OPG-a Lazić prvotno proizvodeći kamilicu. Nalazi se u Virovitičko-podravskoj županiji. Gospođa Maja navodi kako su u početku često sudjelovali na sajmovima kako bi potrošače upoznali sa svojim proizvodima, a sada za to koriste svoju internetsku trgovinu i druge web platforme preko koji prodaju svoje proizvode. Prisutni su na platformama kao što su eCeker i Amazon, ali se njihove proizvode može naći i u specijaliziranim trgovinama zdrave hrane diljem Hrvatske. Za vrijeme karantene primijetili su povećanje prodaje preko svoje internetske trgovine, ali i preko ostalih Internet kanala. Navodi kako je to bila odlična prilika za povećati bazu kupaca, a kao prepreke na koje su naišli navodi probleme s dostavom koja je bila prebukirana te nezadovoljstvo kupaca oko neujednačenosti cijena proizvoda kod izravne prodaje i internet prodaje. Suglasna je da je teško pratiti puno kanala komunikacije s kupcima.
Svi izlagači su se usuglasili da je, unatoč svim preprekama, karantena uzrokovana koronakrizom bila dobra prilika za predstaviti se novim kupcima i upoznati ih s internetskim kanalima prodaje. Također gospođa Kornelija ističe kako proizvođači kroz e-trgovinu imaju manje gubitaka jer se unaprijed organiziraju i beru količine koje su naručene. Kao značajnu prepreku e-prodaje navode to da se kupci osjećaju najsigurnije s plaćanjem pouzećem, koje nije uvijek moguće. Kao još jedan problem ističu se visoki troškovi i logistika dostave, a kao rješenje tog problema vide uspostavu većeg prodajnog centra ili dostavu većih količina proizvoda odjednom.
Nakon izlaganja uslijedila je rasprava u kojoj su sudionici postavljali zanimljiva pitanja izlagačima.
Zahvaljujemo se izlagačima na podijeljenom znanju i iskustvu, te sudionicima na pitanjima i savjetima!